Kunstmatig geïnsemineerd, moeders en kalfjes van elkaar gescheiden, doorgefokt, grote kans op aandoeningen, op lange transporten gezet en gedood in slachthuizen. Dat somt in het kort het leven op van dieren -koeien, geiten en schapen- in de zuivelindustrie. Vandaar dat Stichting Bite Back met een nieuwe campagne komt: UITGEMOLKEN!. Een campagne die mensen bewust moet maken van de impact van deze industrie op de dieren, de natuur en op onze samenleving. Bite Back zal de campagne lanceren op ‘wereldmelkdag’, 1 juni, met het presenteren van een rapport over de zuivelindustrie op het Plein in Den Haag.
Woordvoerder Alex Romijn: “Het is een verschrikkelijke industrie die jaarlijks miljoenen dieren uitbuit en doodt. In Nederland worden 1,6 miljoen melkkoeien gehouden. Jaarlijks gaat een derde van deze dieren naar de slacht, omdat hun gezondheid en productiviteit achteruit gaan. Koeien kunnen van nature 20 tot 25 jaar worden, maar in de zuivelindustrie worden ze gedood op een leeftijd van gemiddeld 5,5 jaar.“
Omdat koeien niet automatisch melk geven, worden ze kunstmatig geïnsemineerd. De kalfjes worden vlak na hun geboorte gescheiden van hun moeder. De mannelijke (en een gedeelte van de vrouwelijke) kalfjes worden vetgemest en na 8 maanden geslacht. De overige vrouwelijke kalfjes ondergaan hetzelfde lot als hun moeder. Jaarlijks worden in Nederland 1,6 miljoen kalfjes geslacht.
“Voor schapen en geiten die ingezet worden voor melkproductie is het niet anders. Alles voor de productie, ten koste van de dieren.“, aldus Alex Romijn. “En niet alleen de dieren zijn de dupe. De impact op het milieu en de natuur komt daar nog eens bovenop. O.a. de stikstofuitstoot van de zuivelindustrie zorgt voor schade aan de natuur. De veehouderij draagt bovendien ook bij aan risico op zoönosen, zoals Q-koorts, die verspreid is door de geitenzuivelindustrie en veel impact heeft.“
De organisatie doet tevens een oproep aan de minister en de Tweede Kamer om meer in te zetten op de plantaardige transitie en meer ondersteuning te bieden bij de ontwikkeling van hoogwaardige, plantaardige zuivelalternatieven. Bij de actie zal een koffiekar aanwezig zijn waar voorbijgangers of politici gratis verschillende koffiespecialiteiten met plantaardige melk en een lekkere versnapering kunnen proberen.