Den Haag - Activisten van dierenrechtenorganisatie Bite Back deden op zaterdag 30 juli een opzienbarende actie in het kader van hun campagne ‘Vis Wijzer, Vis Niet’ (www.viswijzervisniet.org). Dit deden zij symbolisch door als gestikte ‘vissen’ in een groot visnet te gaan liggen. Daarmee klagen zij het leegroven van de oceanen en het massale lijden van vissen in de visserijsector aan.
Verder werd er een visnet met levensechte zeedieren opgehangen en kregen voorbijgangers grote borden te zien met daarop pakkende teksten en beklijvende maar realistische foto’s. Een groot spandoek maakt duidelijk hoe ernstig de situatie is: ‘Als we zo doorgaan, zijn in 2050 alle oceanen zo goed als leeggevist’. Deze stelling is ontleend aan wetenschappelijk onderzoek in gerenommeerde vaktijdschriften. Elk jaar worden meer dan 100 miljard kg vissen gevangen. Volgens de VN wordt daardoor driekwart van de wereldwijde visbestanden volledig of overbevist. De activisten van Bite Back zullen mensen aanspreken en informatie uitdelen om deze problemen van overbevissing en onduurzame visconsumptie aan te kaarten. Een actuele en broodnodige campagne in een tijd waarin verschillende wetenschappers, wetenschappelijke rapporten en documentaires zoals ‘The End of the Line’ en ‘Sea the Truth’ de noodklok luiden over het internationale visserijbeleid, met bovengenoemd doemscenario in het vooruitzicht. Het publiek kan zich tevens informeren aan de speciale Bite Back ‘Vis Wijzer, Vis Niet’ stand.
Het doel van de ‘Vis Wijzer, Vis Niet’ campagne is de consument bewust maken van de leegroof en verwoesting van de oceanen en het zeeleven zoals die momenteel in hoog tempo gaande is. Het is ronduit pervers dat door de hoge visserijsubsidies (22 miljard euro wereldwijd per jaar) de belastingbetaler noodgedwongen meebetaalt aan het systematisch leegroven van de oceanen. Bite Back pleit dan ook voor het afschaffen van deze subsidies, en om deze subsidies aan te wenden voor het promoten van plantaardige voeding waarmee we meer mensen kunnen voeden en waarbij het milieu, de gezondheid van mensen en de dieren gebaat zullen zijn.
Ook willen we het publiek bewust maken van de gruwelijke slachtmethodes (o.a. levend strippen, zoutbaden, verstikken, neksnede en samenpersen) van pijngevoelige en bewuste vissen die geen enkele wettelijke bescherming hebben, de gruwelijke, dodelijke bijvangsten (dolfijnen, bruinvissen, haaien, vogels, zeeschildpadden, kleine walvissen,…) en hen attenderen op de gezonde, plantaardige, diervriendelijke alternatieven voor vis en visolie zoals die te vinden zijn in natuurvoedingswinkels, Aziatische supermarkten en grootwarenhuizen.
Bite Back heeft voor deze campagne een speciale website ontwikkeld: op www.viswijzervisniet.org is uitgebreide informatie aangaande de visserij, vissenleed en visvrije recepten te vinden.
Marianne Huiberts, voorzitter Bite Back, vertelt over de actie in Den Haag:
'Altijd leuk om in Den Haag campagne te voeren: stad van de 'recht voor z'n raap' mensen. Urenlang hebben onze vissen de aandacht getrokken van het winkelend publiek, tientallen mensen hebben vegan sushi en cassavechips kunnen proeven, fijne gesprekken met mensen die deze campagne interessant vinden en meer willen weten, ook over de vee-industrie, vragen stellen, tips en antwoorden krijgen over hoe diervriendelijker te (gaan) leven. Onze voorlichters motiveren en activeren, zetten in op positieve veranderingen voor de oceanen en haar bewoners. Mij staat de vele jonge mensen bij die eerst wat sceptisch en soms cynisch reageren, zeker in groep, maar bijdraaien als we ze meer informatie over dierenleed en de ware toestand van de oceanen geven, mensen komen terug voor nog meer informatie, de info raakt hen, we geven veel tips over waar plantaardige alternatieven te vinden voor vis, vlees en melk, maken duidelijk dat het niet moeilijk is om meer plantaardig te gaan eten. De bekende slogan 'Vis Wijzer Vis Niet' trekt heel veel volk aan, de moeders die hun kinderen uitleggen waar de campagne over gaat, de lieve mensen die ons een hart onder de riem komen steken, zij die kunnen begrijpen waarom we de 'Vis Niet' achter de 'Vis Wijzer' hebben gezet, maar uiteraard ook mensen die ons veel te ver vinden gaan omdat ze doelbewust toch vis willen blijven eten (Opmerkingen als: ' ach ja, als het dan toch bijna op is dan geniet ik er nog maar even van', of de opmerking van de dag: ' Ik lees op het bord dat er jaarlijks miljoenen haaien worden gedood, dat is mooi toch? Want zo blijven er vissen over die die haaien anders zouden opeten, zo kunnen wij ze alsnog opeten.') Natuurlijk ook discussies met Scheveningse vissers (Den Haag ligt aan de kust, dus genoeg vissers die een middagje gaan shoppen), een slager (die uiteindelijk bereid was toch 1 dag per week vegetarisch te gaan eten) en varkensboer, en de leuke ontmoeting met een speciale eenheid busje van de Haagse politie met 8 agenten die ons telkens veel succes wensten als ze voorbij reden, duimen omhoog, en door ons op vegan sushi werden getrakteerd, met steun van de politieman achterin het busje, die getrouwd is met een veganiste:-)