Vanaf begin oktober dit jaar ligt Kalverliefde-melk in de schappen van Albert Heijn: een nieuwe biologische zuivellijn waarbij de koe en het kalf drie maanden bij elkaar blijven. Zo worden kalfjes groot en sterk dankzij de melk en liefde van de moederkoe. Kalverliefde, het klinkt zo mooi. Maar dierenrechtenorganisatie Bite Back vindt er niets moois aan. En daarom dient zij een klacht in bij de Reclame Code Commissie.
Kalverliefde
Niet veel mensen staan erbij stil, maar om melk te kunnen geven moet een koe ieder jaar een kalfje krijgen. Pasgeboren kalfjes worden enkele uren na hun geboorte weggehaald bij hun moeder en alleen in een kalverbox gezet, waar ze kunstmelk te drinken krijgen. De echte melk gaat naar de consument. Kalverliefde claimt ‘net zoveel van hun kalfjes te houden als de mamakoe zelf’ en daarom mogen de kalveren bij Kalverliefde na hun geboorte lekker bij hun moeder blijven. ‘Want niemand kan zo goed voor het kalfje zorgen als de koe zelf’. Volgens Bite Back is het een misleidende uitspraak, want die suggereert dat Kalverliefde hun dieren nooit iets zou aandoen wat de moederkoe zelf ook niet zou doen.
Zuivelindustrie is niet diervriendelijk
Volgens Bite Back bestaat er geen diervriendelijke manier om dieren te houden voor de productie van melk. Alex Romijn van Bite Back: “De uitspraak net zoveel van de kalfjes te houden als hun moeder, is een absurde uitspraak. Vroeg of laat gaan al deze dieren naar de slacht, ook die van Kalverliefde. Dat zou een moederkoe toch nooit wensen voor haar kalf? Natuurlijk is drie maanden langer dan gebruikelijk in de zuivelindustrie, maar veel korter dan de twaalf maanden die kalf en moeder in de natuur bij elkaar blijven.”
Blije en gelukkige kalfjes?
Bite Back is tegen de zuivelindustrie in geheel. “Want je ziet maar weer dat ook dit ‘diervriendelijke alternatief’ de consument misleidt en niet het hele verhaal vertelt, zoals de grotere melkveebedrijven dit ook geregeld doen. Kalverliefde suggereert ‘blije en gelukkige kalfjes’ te hebben, maar hoe weten ze voor 100% zeker dat hun dieren gelukkig zijn als ze na drie maanden al bij hun moeder worden weggehaald? Wat er na die periode gebeurt met deze jonge dieren, bijvoorbeeld waar de stierkalfjes heen gaan, is geen onderdeel van hun communicatie. De consument wordt op het verkeerde been gezet”, aldus Alex Romijn.
Klacht bij de Reclame Code Commissie
Door de uitingen van Kalverliefde op hun website en de verpakkingen vindt Bite Back dat de consument niet van voldoende informatie wordt voorzien en zelfs misleid wordt. Men denkt er goed aan te doen om Kalverliefde-melk te kopen, maar het tegendeel blijkt waar: “De kalfjes van Kalverliefde is hetzelfde lot beschoren als alle andere kalfjes in de zuivelindustrie. Alleen duurt het bij Kalverliefde net wat langer. Als de bewuste consument wil kiezen voor diervriendelijke zuivel, is er maar één optie en dat is plantaardige zuivel.” Bite Back heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend en hoopt dat de website, reclame-uitingen en verpakkingen van Kalverliefde moeten worden aangepast, zodat de consument daarop betrouwbare informatie kan vinden over hun liefde voor kalveren.