Een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) door dierenrechtenorganisatie Bite Back dwingt Dolfinarium Harderwijk tot aanpassing van de website. Het Dolfinarium gaf recent nog op de site aan dat de dieren genoeg ruimte hadden, terwijl de overheid in een recent kritisch rapport aangaf dat de verblijven onvoldoende waren. Een misleiding van consumenten, aldus Bite Back. Ook de bewering dat de dieren gelukkig zouden zijn is van de site verdwenen.
Alex Romijn, woordvoerder en voorzitter van Stichting Bite Back: “Dat het Dolfinarium de site al heeft aangepast voordat de klacht volledig bij de RCC is afgehandeld, geeft ons inziens aan dat de klachten gegrond waren. Jarenlang is het Dolfinarium weggekomen met het geven van verkeerde informatie aan de consument door feiten weg te laten. Nu de publieke opinie rondom het Dolfinarium keert liggen ze onder een vergrootglas en zien ze zich gedwongen hun woorden goed af te wegen.“
De klacht tegen het Dolfinarium is nog onder behandeling bij de Reclame Code Commissie. Alex Romijn: “Hoewel we blij zijn dat het Dolfinarium zich nu al genoodzaakt zag hun teksten flink aan te passen, zetten we de klacht door omdat we vinden dat de (matige) wijzigingen nog lang niet objectief genoeg zijn.”
Dierenrechtenorganisatie Bite Back voert al jaren campagne tegen het Dolfinarium met de campagne Dolfinariumvrij Nederland. Bite Back staat onder meer elke maand voor de ingang om bezoekers te informeren.
Oude tekst Dolfinarium:
https://web.archive.org/web/20210927171319/https://www.dolfinarium.nl/over/feiten-fabels/
Nieuwe tekst Dolfinarium:
https://www.dolfinarium.nl/over/feiten-fabels/